Frans van Gool - Two Office Blocks Weteringschans
Frans van Gool - Netherlands
Two Office Blocks Weteringschans
Weteringschans 26-28, Amsterdam

1970 - 1980

The two free-standing, tower-like office buildings are among the best-known designs of the Dutch architect Frans van Gool and are located in the immediate vicinity of the Rijksmuseum. In their size, volumetry and contour, the buildings refer to the villas that had previously been on the site. The two buildings are located on the border between the canal zone and the 19th century districts. The two elegant office buildings with up to seven storeys have exposed brick facades. The façades are punctuated by a regular pattern of square windows without subdivision. The total of 312 windows with tinted panes are installed flush with the façade. In this way, the physical appearance of the buildings is emphasised. The controversial buildings became known in 1980 during the debate on the aesthetics of functionalist architecture. Local columnists were very negative about the buildings - only over the years had the criticism gradually subsided.

Die beiden freistehenden, turmartigen Bürogebäude gehören zu den bekanntesten Entwürfen des niederländischen Architekten Frans van Gool und befinden sich in unmittelbarer Nähe zum Rijksmuseum. In Ihrer Grösse, Volumetrie und Kontur beziehen sich die Gebäude auf die Villen, welche sich zuvor auf dem Grundstück befunden hatten. Die beiden Gebäude befinden sich an der Grenze zwischen der Kanalzone und den Stadtteile aus dem 19. Jahrhhundert. Die beiden eleganten Bürohäuser mit bis zu sieben Stockwerken weisen Sichtbacksteinfassaden auf. Die Fassaden werden von einem regelmässigen Muster aus quadratischen Fenstern ohne Unterteilung durchbrochen. Die insgesamt 312 Fenster mit getönten Scheiben sind flächenbündig in die Fassade eingebaut. Auf diese weise wird die körperhafte Erscheinung der Bauten betont. Die umstrittenen Gebäude wurden 1980 in der Debatte um die Ästhetik der funktionalistischen Architektur bekannt. Von lokalen Kolumnisten wurden die Bauten sehr negativ beurteilt - erst im Laufe der Jahre hatte die Kritik allmählich nachgelassen.