François Maurice - Chase Manhattan Bank
François Maurice - Switzerland
Chase Manhattan Bank
Rue Pierre-Fatio 11, Geneva

1969 - 1972


The Chase Manhattan Bank in Geneva was built between 1969 and 1972 according to a design by the architects François Maurice and Louis Parmelin. The building is particularly striking because of the radical neutrality of the facade. Without profiles, the tinted glasses and the dark-colored aluminum plates are joined to form an absolutely flat facade. Almost completely free of plasticity, the negative corner of the building is particularly important. As almost the only recesses in the facade, the corners get an increased presence. At the same time, this detail undermines the physical appearance, and the volume is split into individual flat areas. In a central arrangement, the entrance to the counter hall is set back by one module. The building has an extraordinarily abstract appearance, characterized by modern technology and precision. The balanced proportioning seems to be the only building decoration.
The stairs, the wet rooms and the elevators are located in an intermediate wing at the interface to the neighboring building. This fitting piece is expressed on the outside by the lack of an actual facade. With the exception of the attic, the building structure is made of reinforced concrete. Slim ceiling slabs of only 22 cm thickness are complemented by beams with a height of 40 cm. The structuring order of the building is regulated by the module size of 1.90 m. Almost all of the load-bearing columns are arranged along the facade. There is a support for each module along the facade, but within the space there are only two columns in a central position. The high flexibility of use of the rooms was one of the goals of the customer and corresponds to the external appearance.

Die Chase Manhattan Bank in Genf entstand in den Jahren 1969 bis 1972 nach einem Entwurf der Architekten François Maurice und Louis Parmelin. Das Gebäude fällt insbesondere durch die radikale Neutralität der Fassade auf. Ohne Profilierungen sind die getönten Gläser und die dunkel gefärbten Aluminiumplatten zu einer absolut flächigen Fassade gefügt. Beinahe komplett frei von Plastizität, kommt der negativen Gebäudeecke eine besondere Bedeutung zu. Als beinahe einzige Rücksprünge in der Fassade bekommen die Ecken eine erhöhte Präsenz. Gleichzeitig wird durch dieses Detail die körperhafte Erscheinung unterwandert, und das Volumen in einzelne Flächen zerlegt. In zentraler Anordnung ist der Eingang in die Schalterhalle um ein Modul zurückversetzt. Das Gebäude ist von einer ausserordentlich abstrakten Erscheinung, geprägt von moderner Technik und Präzision. Die ausgewogene Proportionierung scheint der einzige Gebäudeschmuck zu sein.
Die Treppe, die Nasszellen und die Aufzüge befinden sich in einem Zwischentrakt an der Schnittstelle zum Nachbargebäude. Dieses Passstück kommt durch das fehlen einer eigentlichen Fassade zum Ausdruck. Mit Ausnahme der Attika besteht die Gebäudestruktur aus Stahlbeton.  Schlanke Deckenplatten von lediglich 22 cm Stärke werden durch Träger mit 40cm Höhe ergäzt. Die Ordnung des Gebäudes wird durch das Modulmass von 1.90 m reguliert. Die tragenden Stützen sind beinahe vollständig entlang der Fassade angeordnet. Bei jedem Modul gibt es eine Stütze, im Raum gibt es hingegen lediglich zwei Säulen in zentraler Position. Die hohe Nutzungsflexibilität der Räume gehörte zu den Zielen des Kunden, und entspricht der äusseren Erscheinung.