Eduard Neuenschwander - Switzerland

Eduard Neuenschwander (06.05.1924 - 01.10.2013) was an important Swiss architect who was influenced by Scandinavian modernism. His best-known works are the Rämibühl canton school and the Irchelpark, both in the city of Zurich. He also described himself as an environmental designer, having taken biology and history as his first degree at the University of Zurich. Presumably his friendship with the son of the art historian Sigfried Giedion moved him to study architecture at the ETH Zurich. There he graduated in 1949 with Hans Hofmann. Immediately after his studies he traveled to Finland on the recommendation of the Giedions and worked there with Alvar Aalto, the master of Scandinavian modernism. He worked there until 1952. He also published an important monograph with his wife. After his return to Switzerland, he worked with Rudolf Brennstuhl in Zurich from 1953. From 1963 his studio was in Gockhausen.

Eduard Neuenschwander (06.05.1924 - 01.10.2013) war ein bedeutender Schweizer Architekt, der von der sich von der skandinavischen Moderne beinflusst zeigte. Sein bekanntesten Arbeiten sind die Kantonsschule Rämibühl sowie der Irchelpark, beide in der Stadt Zürich. Er selbst bezeichnete sich auch als Umweltgestalter, hatte er doch Biologie und Geschichte an der Universität Zürich als Erststudium belegt. Vermutlich bewegte Ihn seine Freundschaft mit dem Sohn des Kunsthistorikers Sigfried Giedion zu einem Architekturstudium an der ETH Zürich. Dort diplomierte er 1949 bei Hans Hofmann. Unmittelbar nach seinem Studium reiste er auf Empfehlung der Giedions nach Finnland und arbeitete dort bei Alvar Aalto, dem Meister der skandinavischen Moderne. Dort arbeitete er bis 1952. Zudem veröffentlichte er zusammen mit seiner Frau eine bedeutende Monographie. Nach seiner Rückkehr in die Schweiz arbeitete er ab 1953 zusammen mit Rudolf Brennstuhl in Zürich. Ab 1963 befand sich sein Atelier in Gockhausen.


1959 - 1961  Apartment Building Curti, Zürich
1959 - 1970  Secondary School Rämibühl, Zürich
1959 - 1972  Institute Building University of Zurich, Zürich
1972 - 1937  Office Building Klausstrasse, Zürich