Ragnar Östberg - Sweden

Ragnar Östberg (14.07.1866 - 05.02.1945) was a Swedish architect who is considered as the most important representative of so-called national romanticism in Sweden. Ragnar Östberg graduated from the Technical University in Stockholm between 1885 and 1889. A longer study trip from 1988 to 1891 took him to the United States of America. In the years 1896 to 1899 he undertook further study trips to England, France, Greece, Italy and Spain. His oeuvre, developed around turn-of-the-century, includes public buildings and numerous villas for influential families in Sweden. Ragnar Östberg began his career as an architect with the design of villas in and around Stockholm. In these designs, he combined the Swedish tradition of craft and wood construction with classical architectural elements. Typical designs for his mansions are the Villa Pauli in Djursholm (1905), the Villa Ekarne on the Djurgården peninsula (1905), The Villa Gerber in Stocholm (1909), the Villa Elfviksudde on Lidingö Island (1911), and the Villas Scharinska and Nedre Manilla for the Bonnier family. Villa Scharinska in Umeå in northern Sweden is considered one of his best works from his time as a young architect. The main work of Ragnar Östberg, however, is the Stockholm City Hall built in the years 1911 to 1923, which is regarded as the most outstanding example of national romanticism in Sweden. The design of the Stockholm City Hall already hints at the transition to Nordic Classicism of the 1920s. Around this time Ragnar Östberg also began his work at the Kungliga Konsthögskolan Stockholm, where he worked as a professor from 1922 to 1932. With the completion of the Stockholm City Hall, Ragnar Östberg had taken a creative break. The rebuilding of the Strömsborg in the years 1929-1930 is considered another important work. The late work of Ragnar Östberg shows in particular the pursuit of classical order and the interest in craft, and is free from the influence of functionalism, which dominated the Swedish architectural scene in the 1930s. Examples from this creative period are the Maritime Museum in Stockholm from the years 1933 to 1936 or the Wrath Museum in Mora from 1938/39.

Ragnar Östberg (14.07.1866 - 05.02.1945) war ein schwedischer Architekt, der als bedeutendster Vertreter der sogenannten Nationalromantik in Schweden gilt. Sein Studium hatten Ragnar Östberg in den Jahren 1885 bis 1889 an der Technischen Hochschule in Stockholm absolviert. Eine längere Studienreise in den Jahren 1988 bis 1891 führte ihn in die Vereinigten Staaten von Amerika. In den Jahren 1896 bis 1899 unternahm er weitere Studienreisen nach England, Frankreich, Griechenland, Italien und Spanien. Sein um die Jahrhundertwende entstandenes Werk umfasst öffentliche Gebäude und zahlreiche Villen für Einflussreiche Familien in Schweden. Mit dem entwurf von Villen in Stockholm und Umgebung begann Ragnar Östberg seine Karriere als Architekt. Bei diesen Entwürfen verband er schwedische Handwerks- und Holzbaudraitionen mit klassizistischen Architekturelementen. Typische Entwürfe für seine Herrenhäuser sind die Villa Pauli
in Djursholm (1905), die Villa Ekarne auf der Halbinsel Djurgården (1905), die Villa Gerber in der Stadt Stocholm (1909), die Villa Elfviksudde auf der Insel Lidingö (1911), sowie die Villen Scharinska und Nedre Manilla für die Familie Bonnier. Die Villa Scharinska im nordschwedischen Umeå gilt als eine seiner besten Arbeiten aus seiner Zeit als junger Architekt. Das Hauptwerk von Ragnar Östberg ist aber das in  den Jahren 1911 bis 1923 erbaute "Stockholms stadshus" (Stockholmer Rathaus), welches als herausragendstes Beispiel der Nationalromantik in Schweden gilt, und bereits den Übergang zum nordischen Klassizismus der 1920er Jahre anklingen lässt. Etwa zu dieser Zeit begann Ragnar Östberg auch seine Tätigkeit an der Kungliga Konsthögskolan Stockholm, wo er in den Jahren 1922 bis 1932 als Professor arbeitete. Ragnar Östberg hatte mit der Fertigstellung des "Stockhoms stadshus" eine schöpferische Pause angetreten. Der Umbau der Strömsborg in den Jahren 1929 - 1930 wird als bedeutender Eingriff betrachtet. Das Spätwerk von Ragnar Östberg zeigt insbesondere das Streben nach klassischer Ordnung und das Interesse am Handwerk, und ist frei vom Einfluss des Funktionalismus, welcher in den 1930er Jahren das schwedische Architekturgeschehen dominierte. Beispiele aus dieser Schaffenszeit sind das Seehistorische Museum in Stockholm aus den Jahren 1933 bis 1936 oder das Zornmuseum in Mora von 1938/39.

1911 - 1923  Stockholms Stadshus